לכל הכתבות

אוסלו שופעת פרסים, אבל לא כאלה שאתם חושבים…

מאת צוות MIC

אוסלו, הבירה הנורבגית, ידועה בפרסים שלה, אבל היא לא רק מחלקת אותם, היא גם זוכה בהם. אוסלו זכתה בתואר הבירה הירוקה של אירופה לשנת 2019 על ידי הנציבות האירופית, והצטיידה באמצעים למימוש שאיפותיה הסביבתיות כבר בשלב מוקדם מאוד.

יש חשמל באוויר (ובכבישים)

היעדים הסביבתיים של אוסלו, בירת נורבגיה, הם יעדים שאפתניים במיוחד. כחלק מעמידה ביעדים אלו היא גם ממקמת את עצמה כמובילה העולמית בכל מה שקשור במכוניות חשמליות, כך לפי הגוף העצמאי OFV. אבל היא לא מסתפקת רק בהובלת הקטגוריה, אלא אף מתכננת לאסור מכירה של מכוניות עם מנועי בעירה פנימית החל משנת 2025 כדי לעמוד ביעדים שלה, הכוללים הפחתת פליטת גזי חממה (GHG) ב-50% עד 2020 (לעומת הרמות שהיו קיימות ב-1990) והפיכתם לפחמן ניטרלי עד שנת 2050.
כיוון שתנועת המכוניות בעיר מהווה כ-60% מפליטת גזי החממה, יש לשימוש במכוניות חשמליות משקל רב ביותר. זו הסיבה שבגללה אוסלו לא חסכה בתמריצים לקידום מכוניות חשמליות, הסירה את רוב המסים עליהן, מציעה עבורן חניה חינם וגישה לנקודות טעינה ומעבורות, ומתירה עבורן את השימוש בנתיבי תחבורה ציבורית. כי מה לא עושים כדי לקדם מטרה נעלה שכזו?

כאן בונים עיר ירוקה!

אם אי פעם תרצו לקבל אישור לפרויקט בניה כלשהו באוסלו, עליכם לדעת כי לצורך כך תידרשו להפחית את פליטת הפחמן ב-50%, להציע איכות עירונית וארכיטקטונית אמיתית, ולהיות ממוקמים ליד מרכז תחבורה ציבורית. כל אלה במסגרת פרויקט ייחודי בשם FutureBuilt, תכנית בת מעל ל-10 שנים, הכוללת הקמת 50 פרויקטים של בניין ופיתוח שכונות, על ידי חיבור שותפים פרטיים וציבוריים. בין הפרויקטים הללו נמצא בית ספר המונה כ-800 תלמידים והינו מודל של עיצוב אנרגיה פסיבית. האקלים הפנימי וצריכת האנרגיה שלו אוטומטיים לחלוטין, בעוד שמספר מקומות החניה לרכב הצטמצם באופן מכוון למינימום האפשרי, עם שימת דגש על עדיפות לחניית אופניים.
בניין נוסף שמהווה דוגמה מופתית להתנהלות באוסלו הוא ה-Gullhaug Torg – מגדל בן 16 קומות המכיל משרדים ודירות מגורים, ועם זאת אינו מציע חניה למכוניות כלל. במקום זאת הוא ממוקם קרוב למרכז תחבורה ציבורית. בנוסף, צריכת האנרגיה שלו היא כמעט אפסית ומקוזזת על ידי כמות האנרגיה המתחדשת שנוצרת בו, ולמעשה כל הבניין מחומם ומקורר ללא שימוש ברשת החשמל.

מדידת פליטת פחמן זה בדיוק כמו לספור כסף

כן, כן. מה ששמעתם.
אוסלו צופה להפחית את פליטות הפחמן שלה בשיעור של עד 95% עד שנת 2030 ומקווה להוות דוגמה לערים חכמות אחרות בעניין. כדי לעמוד ביעד הזה העיר התחייבה לספור פחמן בדיוק כמו שסופרים כסף. מה זה אומר? – אסטרטגיית האקלים והאנרגיה של אוסלו שילבה תקציבי אקלים בתהליך התקצוב של הממשלה. אל תטעו – לא מדובר על תקציב כספי, אלא ממש כפי שתקציבים פיננסיים מדווחים על הוצאה מקסימלית לשנה, תקציבי האקלים מציעים נפח פליטות מקסימלי. עד היום, העיר החכמה פיתחה תקציבי אקלים עד 2020 כשהראשון בוצע ב-2017. מעבר לכך, העירייה מבצעת בדיקה ומעקב שוטפים אחר ההתקדמות, מה שמאפשר לבצע תיקונים בתקציבים במידת הצורך, כך שההשקעות יבוצעו בצורה האפקטיבית ביותר.

אלה רק חלק מהדוגמאות בהן אוסלו מצטיינת, וכמו שאתם בטח רואים בעצמכם – היא לחלוטין חושבת מחוץ לקופסה. כי אם כבר “עיר חכמה” אז רק בחשיבה בגדול ומחוץ לקופסה!