לכל הכתבות

לונדון לא מחכה לאף אחד. היא פשוט מתקדמת.

מאת צוות MIC

לונדון תמיד הייתה, וכנראה שגם תמיד תהיה, הטיול האורבני המושלם. מזג האוויר הייחודי לה, סגנון הבניה המהפנט שלה וההיסטוריה ארוכת השנים שווים את ליבם של מיליוני תיירים בשנה. אבל לונדון לא נצמדת רק להיסטוריה שלה והיא מקפידה להישאר מעודכנת כל הזמן.

אין באמת צורך להציג את לונדון, הבחירה האולטימטיבית לחופשה עבור מיליוני תיירים בשנה, ובכל זאת יש בה צדדים שרק התושבים מכירים, ושווה לעצור רגע ולשים אליהם לב, כי, כדברי השיר, בלונדון “היאוש נעשה יותר נוח”. לא שאנחנו מיואשים, אבל בהחלט יותר נוח ויש לכך סיבות.
לונדון היא אחת מהערים החכמות ביותר בעולם. מה זה עיר חכמה? שמחים ששאלתם.
האמת שקשה להגדיר את המונח הזה ואין לו הגדרה אחת שמוסכמת על כולם, אבל אפשר להגיד בבירור שהכוונה היא לשימוש בטכנולוגיות שמייעלות את השירות לאזרח במרחב העירוני, חוסכות בעלויות, מצמצמות את זיהום האוויר, משפרות את הקשר עם התושב ואת עבודת העירייה ומספקות מרחב ציבורי בטוח. כיום, כשקצב גידול הערים גבוה והנהירה אליהן כמעט בלתי פוסקת, נוצר למעשה עומס על התשתיות הקיימות ולכן שילוב של טכנולוגיות במרחב העירוני הפך להיות קריטי ביותר.

איך לונדון עושה את זה?
הנה שלוש דוגמאות מעניינות שבטח תרצו לייבא לארץ:

בלונדון השיתוף נעשה יותר נוח

ללונדון קיים מאגר מידע חינמי לחלוטין שפתוח לכלל הציבור. הוא אוגר בתוכו כמויות מידע עצומות הנוגעות לעיר הבירה לשימוש הציבור כולו, בין אם אתם תושבי העיר, בעלי עסקים או אפילו מפתחי אפליקציות.
בפורטל המידע הלא פחות ממדהים הזה קיימים יותר מ-700 מערכי נתונים שיכולים לסייע בקלות, לכל מי שמעוניין בכך, להכיר ולהבין טוב יותר את העיר המרהיבה הזו, ויותר מכך – לפתח ולהציע פתרונות לבעיות העירוניות הקיימות בה.  מפתחי האתר הגדילו לעשות וכבר בכניסה לאתר הם מזמינים תושבים, בעלי עסקים ומפתחי אפליקציות להתבונן בעיר, בפורטל המידע ולהציע את הרעיונות שלהם בקלות ובנוחות שאין שניה לה.

“שלום, אני נוסעת” – רק שימו לב לאן ומתי בדיוק אתם נוסעים, כן?

לאחרונה שמענו גם בישראל את המונח “אגרת גודש”. לפני שאנחנו מתעצבנים רק מהמונח עצמו, חשוב שנבין אותו. קודם כל, שרת התחבורה שלנו היא ממש לא זאת שהמציאה את הרעיון ולמעשה הוא קיים בלונדון כבר שנים רבות. מדובר באגרה שנגבית בחלקים של העיר, שנקבעו וסומנו כאזורי גודש, מכלי רכב מסוימים.
בשביל מה זה טוב בעצם? – המטרה היא, כמובן, להפחית את עומסי התנועה, אך בו זמנית גם לממן השקעה במערכת התחבורה של העיר.
האגרה בלונדון עומדת על סך של 12.50 ליש”ט לכל יום שבו נכנס כלי רכב מסוים לאזור אגרת הגודש, בשעות הגודש כמובן. במידה ולא שולמה האגרה, יוטל על התושב קנס הנע בין 180-60 ליש”ט.
בנוסף לאגרת הגודש, וכחלק מהמלחמה של לונדון בזיהום האוויר בה, לפני כ-3 שנים החליטה העירייה לשדרג ולהחריף את רשימת הרכבים האסורים לכניסה ל”איזור הנקי”, וכעת היא כוללת גם רכבים שיוצרו בשנת 2015 ואינם בהכרח מוגדרים כמזהמים כבדים.
חשוב לזכור שבלונדון השינוי הזה אפשרי, ואפילו מבורך ביותר, כיוון ששם התחבורה הציבורית עובדת בצורה יוצאת מן הכלל במשך 7 ימים בשבוע, עם אפשרויות נוחות ונגישות לכלל הנוסעים, הן מבחינת תשלום והן מבחינת פיזור הקווים של כלל אפשרויות התחבורה ברחבי העיר. כך למעשה התחבורה הציבורית בעיר מהווה אלטרנטיבה תחבורתית לא רק הולמת, אלא אפילו מצוינת לנסיעה ברכב פרטי, וברוב המקרים היא אפילו עדיפה על נסיעה ברכב פרטי. עוד נקודה למחשבה ולשיפור בארצנו הקטנטונת. כי רגע לפני שמאמצים שינויים אולי עדיף לבחון גם את מערכת התשתיות שתתמוך בהם ותאפשר אותם בצורה כזאת שלא יהוו מכשול בפני התושבים במקום לקיים את מטרתם העיקרית – להקל עליהם.

מאמי, אנחנו צריכים לדבר…

לרוב, כשאתם שומעים משפט מהסוג הזה, תהיו בטוחים שמדובר בחדשות רעות, אבל הפעם אתם יכולים לנשום (בערך… בכל זאת מדובר בלונדון והפיח עלול להפריע קצת לנשימה…). ללונדון קיימת קהילה אינטרנטית שהוקמה ביוזמת העירייה ונקראת Talk London.  הקהילה המקוונת הזו הוקמה בשנת 2012 והמטרה העליונה שלה היא שהעירייה תוכל לשמוע מתושבי לונדון על הנושאים החשובים להם ביותר בקלות. החל מאוויר נקי, תקציבים ועד להתאוששות מהקורונה וחזרה לשגרה. אופציה נוספת בקהילה המקוונת של לונדון היא הצעת רעיונות לעירייה. ניתן לפרסם רעיונות חדשים וניתן להגיב או אפילו להוסיף על רעיונות שתושבים אחרים פרסמו.
צוות האתר אוסף את הרעיונות, חוקר אותם, ואת הטובים שבהם מביא לידי מימוש.  באופן כללי, ניתן לומר שעיריית לונדון אוהבת את הרעיון של שיתוף פעולה עם התושבים שלה בכל מה שקשור לחיים במרחב העירוני ולנוחות שלהם.

הניקוד שלנו: ארבעה “ביג-בנים” מתוך חמישה:).