לכל הכתבות

טרנספורמציה דיגיטלית – מחשבים מסלול מחדש

מאת צוות MIC

האנושות כמו שאנחנו מכירים אותה השתנתה לחלוטין. נשמע דרמטי, נכון? זה בגלל שזה באמת דרמטי. מאוד דרמטי. אבל אנחנו לא מתכוונים רק לשנים האחרונות, אלא לכל המהפכות הרבות, השונות והמגוונות שקרו במהלך ההיסטוריה ושינו את העולם מן הקצה אל הקצה. האחרונה שבהן היא מהפכת האינטרנט, ובעקבותיו: הדיגיטל.

אז מה זה בכלל כל הטרנספורמציה הדיגיטלית הזאת שכולם מדברים עליה? אם גם אתם מרגישים שמדברים איתכם במילים גדולות בסינית – תמצאו את כל התשובות במאמר הזה.

נתחיל מהסוף: טרנספורמציה דיגיטלית היא החלת שינויים טכנולוגיים חדשים כדי לפתור בעיות וליצור הזדמנויות עסקיות ובידול תחרותי. נשמע מסובך ומבהיל? זה ממש לא חייב להיות ככה. בסופו של דבר, מטרתם של הפתרונות הטכנולוגיים הרבים שסובבים אותנו היא לייצר יעילות, פתרונות יצירתיים לבעיות קיימות ולהרחיב את השיטות המסורתיות בהן ארגונים שונים משתמשים.

עד שנת 2020 ארגונים רבים התפשרו על צורת העבודה של העשור הקודם רק כדי לא לצאת מאזור הנוחות שלהם. זה לא אומר שללקוחותיהם היה נוח, אבל הם בהחלט הסכימו, במקרים רבים, לקבל את צורת השירות המוצעת להם, גם אם תוך הרמת גבה ותמיהה בסגנון: “באיזו שנה אנחנו נמצאים?”

ואז הגיעה הקורונה ואילצה את כל הנשארים באזור הנוחות ואת כל המתפשרים למיניהם לשנס מותניים ולעשות את הצעד לקראת העתיד, או יותר נכון: לקראת ההווה, ולהכיל בארגון שלהם טכנולוגיות כאלה ואחרות, בין אם פנים ארגוניות ובין אם כלפיי לקוחות הקצה, על מנת לאפשר לעסק שלהם להמשיך להתקיים גם בסגרים. אבל אל תתבלבלו, גם עם כל הכלת הטכנולוגיות הזאת, עדיין לא מדובר בטרנספורמציה דיגיטלית. למה? כי בסופו של דבר, מה שקרה בפועל היה שארגונים “שמו פלסטר” על פצע עד יעבור זעם. זה לאו דווקא אומר שהם באמת אימצו את השינוי או שהם עשו אותו מתוך חשיבה על אסטרטגיה ארגונית.

הטרנספורמציה הדיגיטלית דורשת מההנהלה להקדיש זמן בגיבוש האסטרטגיה הארגונית כך שתתאים לעידן הדיגיטלי. “פלסטר” לא יעיל במקרה הזה. במקום זה, צריך להשכיב את הארגון על מיטת הניתוחים ולהתחיל בניתוח עומק כמעט של כל איבריו הפנימיים. הניתוח יכלול את המגמות בשוק, חקירת הטכנולוגיות הדיגיטליות, הפוטנציאל שלהן, ההזדמנויות החדשות שהן מביאות איתן והסיכונים החדשים הקיימים בהן ועוד.

חשבתם שנגמר? אז חשבתם… זו בעצם רק ההתחלה. בנוסף לניתוח הזה, כדי להעביר את הארגון שלכם טרנספורמציה דיגיטלית כשרה למהדרין, תצטרכו לנבור ולחקור כמעט כל תחום שקשור בארגון שלכם. החל מעיצוב חוויית הלקוח ומחקר המסע שהוא עובר, דרך הקמת תשתית תהליכים חכמים, יעילים ודיגיטליים, בחינת המודל הארגוני הנוכחי וקידום יישום של מודלים ארגוניים חדשניים, יישום תהליכי הפקת נתונים לקבלת תמונה רחבה וכוללת, יישום ארכיטקטורת מערכות טכנולוגיות גמישה ובעלת יכולת לקלוט את הטכנולוגיות החדשות, הכשרת העובדים ופיתוח האוריינות הדיגיטלית שלהם, טיפוח ושימור הכישרונות, פיתוח כישוריהם להתמודדות עם אתגרי הסביבה הדיגיטלית החדשה ועוד.

אם אתם שואלים אותנו – אנחנו מודים, העבודה בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית אמנם לא פשוטה או קלה בשום צורה, אבל עם יד הלב: היא שווה את זה לגמרי!