לכל הכתבות

שירותים עירוניים – לפני ואחרי COVID-19

מאת צוות MIC

משבר הקורונה יצר אתגרים משמעותיים הן למשרדי הממשלה השונים והן לרשויות המקומיות, תוך שינוי הרגלי החיים של הציבור, ויחד עם זאת רצון לשמירת השגרה ככל האפשר, מתן שירותים לאזרחים על פי הצרכים המשתנים ושמירה על ההנחיות הקפדניות והמשתנות לבקרים של משרד הבריאות.

השלטון המקומי מיהר לקחת את המושכות לידיים, כאשר ניתן היה לראות כיצד עיריות ומועצות אזוריות ומקומיות יוצרות יש מאין- ובתוך ימים אחדים מקימות מערכי תמיכה בתושבים בתחומים שונים.

אזרחים וותיקים

מאחר והאזרחים הוותיקים עמדו בראש קבוצות הסיכון בהתמודדות עם וירוס הקורונה, והראשונים להסתגר בביתם, נדרשו פתרונות מותאמים אישית לאוכלוסייה המבוגרת, החל מרכישת מזון ותרופות וכלה במתן סיוע ושירותים רפואיים. רשויות רבות הפעילו מוקדים טלפונים ומערכי מתנדבים אשר יצרו קשר טלפוני עם כלל האזרחים הוותיקים בעיר, על פי חתך הגילאים המצוי במאגרי המידע, ובצעו מיפוי ורישום של הנתונים: קשישים החיים בגפם, בעלי מוגבלות, קשישים המתקשים לבשל ולטפל בעצמם, בעלי קושי כלכלי ועוד. לאלה ניתן המענה הן באמצעות רכישת מזון ותרופות עבורם, הבאת ארוחות חמות ושיחות טלפון באופן שוטף להפגת הבדידות.

חינוך

ההחלטה על ההשבתה הפיזית מערכת החינוך והמעבר ללמידה מרחוק היה בין הנושאים המאתגרים שהביאה תקופת הקורונה. משרד החינוך  תמך בלמידה מרחוק, אולם הקשיים במרחב הביתי והמשפחתי לא תמיד אפשרו את יצירת החיבור והלמידה האפקטיבית. אחד מן הקשיים בלט במשפחות בהן מספר ילדים הלומדים בבתי הספר- כאשר כמות המחשבים בבית קטנה ממספר הילדים. הסיוע העירוני בא לידי ביטוי באמצעות חלוקה והשאלה של מחשבים ניידים וטאבלטים, ותיווך בין גופים אשר מוכנים לתרום מחשבים, לתלמידים הזקוקים לכך.

הקלות לעסקים

משבר הקורונה פגע במיוחד בעסקים המקומיים והעסקים הקטנים, כאשר הן רשויות המדינה והן הרשויות המקומיות ניסו לתת מענה ולו חלקי, לשבר הגדול. החלטת הממשלה להעניק פטור מארנונה לשלושה חודשים עברה ליישום הרשויות המקומיות, תוך בחירה באופן יישום ההטבה: שלושה חודשי פטור מוחלט או הנחה שנתית בגובה 25%, ולאלה נוספו הטבות אחרות שבחרו רשויות מקומיות להעניק בניהן: פטורים והנחות ממיסים עירוניים דוגמת מיסי שילוט, פרסום וחיזוק עסקים מקומיים בכלים השייכים לרשות ללא עלות, עידוד ההזמנות מספקים מקומיים בלבד.

העברת מידע

חלק בלתי נפרד מן המשבר הייתה הצפה של מידע על האזרחים, אשר שילב מידע רשמי, פרשנויות ודעות ופייק ניוז אשר רץ ברשתות החברתיות ובתוכנות המסרים. האזרחים מצאו עצמם שטופים באינפורמציה שחלקה מטעה ומבלבלת, אשר גרמה בין היתר לאי עמידה בהנחיות. חלק ניכר מן הרשויות המקומיות בחרו לקחת אחריות ולרכז לתושבים מידע אמין ומהימן בלבד, באמצעות יצירת עמוד רלוונטי לנושא הקורונה באתר העירייה, באמצעות מסרים ישירים מדובר העירייה במסרונים לניידים של התושבים, ובערוצים נוספים.

מרבית הרשויות המקומיות זכו לציונים גבוהים בשביעות רצון התושבים על תפקודם- אולם תפקוד זה התקיים ביחס ישיר לכלים המוגבלים אשר ברשותם. כחלק מן הלקחים והסקת המסקנות שהביאה ההתמודדות העירונית עם COVID-19, נמצא נושא הטמעת הטכנולוגיות  אשר יאפשרו שדרוג משמעותי של השירותים העירוניים, הן בימי משבר והן בימי שגרה.

המרכז לחדשנות מוניציפלית  (MIC) של החברה למשק וכלכלה, מציג את הדור הבא של השירותים העירוניים, אשר בחלקו כבר נתן דריסת רגל בחלק מן הרשויות.

המרכז עומד לרשות הרשויות המקומיות בישראל, בסיורים ווירטואליים, מאגרי מידע חדשניים ומרכז מבקרים וחשיפה לפלאי הטכנולוגיה, ולניהול העירוני  החכם העומד לפתחנו.