לכל הכתבות

חדשנות ברשויות הערביות – העיר עראבה

מאת צוות MIC

העיר עראבה, השוכנת בגליל התחתון, הינה העיר הערבית היחידה בישראל, אשר אינה מעורבת אלא מאכלסת ציבור ערבי בלבד. העיר החלה את דרכה כמועצה מקומית אשר עם השנים התפתחה וגדלה עד לכדי קבלת מעמד של עיר בישראל.  החדשנות הטכנולוגית אינה פוסחת על הרשויות הערביות בישראל, כאשר ניתן למצוא מערכות, חידושים ופיתוחים מתקדמים, אשר נועדו לשפר את התקשורת בין הרשות לתושב ולשדרג את רמת השירות הניתנת לו בתחומים שונים.

עיריית עראבה, שמה עצמה לצד ואף לפני ערים רבות אחרות בישראל, בהנגשת השירותים לתושב באמצעים טכנולוגיים שונים. בעראבה, כמו בערים אחרות, ראו את הקשר שבין מדד האושר- שביעות הרצון של התושבים, לנסיקה בתחומי חיים שונים בניהם תעסוקה, איכות הסביבה, חינוך, תחבורה ותחומים נוספים, ונראה כי שילוב המערכות הקיימות כיום בעיר, הוא רק ההתחלה לחזון טכנולוגי וחדשני למיצוב העיר ולרווחת התושבים.

בין המערכות הדיגיטליות שכבר ניתן לראות בעראבה:

מערכת קולות קוראים – חלק בלתי נפרד מפיתוח העיר ומן הכלים לשירות לתושב, מיצוי קולות קוראים שמפרסמים משרדי הממשלה השונים, תוך הקצאת תקציבים ייעודיים לפרויקטים ולתמיכות, בהתאם לתחום המשרד ולפרויקט שאושר. מיצוי הקולות הקוראים תלוי במעקב תמידי אחר אתרי משרדי הממשלה, מילוי ועריכת מסמכים ובקשות לקבלת התקציבים הללו. במטרה שלא ליפול בין נבכי הבירוקרטיה, לאבד מידע חשוב או להישאר מחוץ למכרז בשל מילוי שגוי של טפסים, פתחה והטמיעה עיריית עראבה מערכת לאיתור וריכוז קולות קוראים. המערכת, פרי פיתוח עצמי של הרשות, מחוברת לכלל הגופים בעלי הסמכא להפצת קולות קוראים, ומאפשרת צפיה, קבלת תזכורות, סינון ומיון קולות קוראים על פי נושא, תקציב ופרמטרים רלוונטיים אחרים, צפיה במסמכים ונגישות מלאה לחומרים הנלווים.

פיתוח אפליקציה עירונית – אשר מניחה בכף ידו של כל תושב את כלל המידע הרלוונטי הניתן על ידי הרשות. האפליקציה מספקת מידע על שירותי העירייה, הרשמה לפעילויות ולמוסדות, ניהול תיק תושב אישי תוך מעקב אחר תשלומים וחובות לרשות, חדשות מקומיות, אפשרות ליצירת קשר עם המוקד העירוני ועוד. האפליקציה מונגשת גם לבעלי מוגבלויות ובנויה באופן שמביא בחשבון גם ציבור מבוגר ופחות טכנולוגי, תוך יצירת חוויית משתמש אופטימלית.

מערכת CRM לניהול פניות תושבים – אחריות העירייה היא להנגיש לתושב את האפשרות ליצירת קשר וקבלת מענה במגוון תחומים הנוגעים לשירותי העירייה. במטרה לספק מענה איכותי ושירותי לתושב יש לאפשר שעות פעילות רחבות, מתן מענה ראשוני מהיר וניהול הפניות על פי תיעדוף ודרגת דחיפות. מערכת CRM לניהול פניות תושבים מאפשרת תיעוד ומעקב של כלל פניות התושבים, במספר ערוצים (החל ממוקד טלפוני 106, יצירת קשר באמצעות האתר או האפליקציה), לנתב את הפניות לטיפול בהתאם לאופי הפניה, ולאפשר לתושב קבלת מידע ומעקב אודות פניותיו.

טפסים מקוונים – במטרה להנגיש את שירותי העירייה ולהגביר את השימוש באמצעי הדיגיטל על פני הגעה פיזית והמתנה במשרדי הרשות המקומית, הטמיעו באתר העירייה מגוון טפסים מקוונים למילוי דיגיטלי ושליחה מקוונת ישירות למחלקות העירייה השונות. בין הטפסים ניתן למצוא טפסי הרשמה למוסדות החינוך השונים, טפסי בקשות שונות: הנחה בארנונה, אישור תושב, ניהול תשלומים ואגרות, ואף טפסי משו”ב וסקרים הנוגעים לשביעות הרצון של התושבים משירותי העירייה.

בעוד שבעיריית עראבה ניתן להתרשם משדרוג מהותי של שירותי הדיגיטל לתושב, ניתן למצוא כיום בשוק מבחר מערכות וחידושים טכנולוגיים המיועדים לרשויות המקומיות, אשר נועדו לשפר ולשדרג את איכות החיים בעיר, החל ממתן פתרונות תחבורה וניידות, איכות הסביבה, חינוך, ניהול מכרזים ושקיפות, חינוך ועוד.